söndag 31 juli 2011

Nytt mantra och andra vardagsfunderingar

Har kommit på en sak nu när jag har haft semester och bara kunnat ta det lugnt och haft tid att reflektera och fundera på hur jag vill leva mitt liv. Mannen och jag har kommit varandra så otroligt nära under denna sommar genom att faktiskt prata om hur vi vill leva, vad vi ska prioritera och vilka målbilder vi har gemensamt och enskilt. När vardagen rullar på så blir det mest prat om vardagssaker som vilken middag vi ska äta, vem som jobbar natt, vem som jobbar borta (jag mest) och när vi ska tvätta mm mm.

För mig är det viktigt att ha målbilder om vad jag vill och önskar och sträva efter att nå dessa bilder. Ju mer strukturerad tillvaro dessto mer utrymme för att leva kreativt är min bestämda åsikt. Om grunden och vardagssysslorna är gemensamt strukturerade så finns det alltid tid för att göra det man vill.

Själv är jag en typisk list människa, jag mår väldigt bra av att ha listor på vad som ska göras och av vem. Jag fullständigt avskyr att handla middag när jag både är trött och hungrig därför lägger jag hellre tid på att skriva matlista en dag i veckan och sen handla hem allt på en gång för att slippa hålla på senare i veckan..Kanske trist att veta på måndagen vad man ska äta på fredagen men för mig så känns det bara skönt..


Den är "mallen" hittade mannen på nätet. Helt fantastisk tycker jag, man kopierar en sida för varje vecka och sen skriver man veckans middagar samt handlingslista under..Genialt!

Jag och mannen har alltså typ "listat" våra mål, korta och länga, vi har gjort en otroligt grundlig budget, vi har omstrukturerat lite i hemmet för att underlätta vardagens bestyr, vi är inte klara än men sådana här saker tar verkligen tid. Ofta så tror man att man är fullständigt överens om hur man vill ha det och sen visar det sig att man faktiskt inte ens pratar samma språk...

Nu har vi en till semestervecka tillsammans. Och jag ska passa på att njuta av varenda sekund! Mitt nya mantra är faktiskt Memento Momentum - tänk ögonblicket alltså fånga stunden. Det tror jag/vet jag  är ett mycket bra mantra för mig. Att här och nu, oavsett, bara ta tillfället i akt att njuta av livet. Igår tänkte jag dammsuga men sonen ville spela Monopol, så det blev Monopol och vi hade så trevligt trots att jag fick storstryk! (fortfarande ej dammsugit men jag kör "sommarstädning" som en god vän sa till mig en gång i tiden. Hon städade rejält innan sommaren och sen direkt efter, och struntade i det dessemellan och på så sätt kunde hon kunde ta vara på sommarens alla fina dagar)

 Idag "försov" jag mig, sov så länge att jag nästan blev lite sur faktiskt. En sån fin och solig dag och jag snarkade till klockan elva!!!!!! Tänkte på mantrat och istället för att fortsätta muttra så drog vi väg för att käka brunch på Subway. I och med att vi åt frukost ute så "tjänade" vi nästan in den tiden jag hade sovit för länge.. Sen hade vi flera underbara soliga timmar på golfen. Kunde inte hålla mig därifrån i dag heller..:))


Kolla vilken fin bild..Jag bara älskar Lavendel..När man ser den vill man verkligen bara fånga stunden och insupa sommaren......eller hur?

1 kommentar:

  1. Hej vännen!
    Hoppas att sensommaren har rullat på fint för er. Matlistor och handlingslistor är underbart. Jag gillar också att ha struktur, däremot är det så himla tråkigt att skriva ihop dem och planera.
    Kram på dig!

    SvaraRadera